Skolesystemet dreper kreativitet

Under dagens forelesning om læring fikk vi se dette foredraget:

Med et utdannelsesløp som strekker seg fra det akademiske til det performative er det forfriskende for meg å høre et slikt rop om anerkjennelse til andre former for læring enn logisk og språklig. Samtidig slår det meg som trist at skolesystemet ikke har kommet lengre i denne retning enn det har. Kan det være nettopp dette frafallet i skoleverket han snakker om?

-Alexander

4 responses to “Skolesystemet dreper kreativitet

  1. Bra foredrag. Dette har vi da vært inne på mange ganger, alex? 🙂

    Jeg vil gjerne legge til at det ikke bare er innen dans og annen kultur vi trenger kreative folk. Innenfor bransjen jeg jobber i (systemutvikling, red. anm.) stammer de største problemene ofte fra mangel på kreativitet og vidsyn – og ikke nødvendigvis faglig inkompetanse. Jeg anbefaler prosjektet Flexus (aka, alle de rare billettautomatene ingen bruker) som et strålende case på hvor galt det kan gå.

    Min personlige erfaring er at spranget fra musikk og komponering, til matte og programmering er kortere enn mann skulle tro. Det er mye flinke musikere blant flinke programmerere, forråsidetsånn.

    Lykke til folkens!

  2. Hei Petter! 🙂
    Takk for feedback, og gratulerer med første kommentar på bloggen! Dette er ikke nytt for oss to nei. Selv husker jeg opplevelsen av at jeg ikke hadde overlevd videregående hadde det ikke vært for musikk, dans og drama retningen (til tross for høy nerdefaktor 😉 ).

    Etterhvert er det vel blitt anerkjent at programmerere er vel så kreative som feks. skuespillere? Min erfaring med programmerere er ganske lik min erfaring med mer tradisjonelt kreative typer, hvertfall. Men jeg vet ikke hvor mye (om noe) fokus slike utdanninger har på kreativitet?

    • Må legge til at jeg (dvs egentlig Taj) kom over denne testen, hvor man blir vurdert etter et noe videre syn på intelligens. Selvfølgelig bare moro, men interessant input når jeg først er i en studiesituasjon 🙂

  3. Tilbaketråkk: TED denger youtube! « Sliding down the razor blade of life

Legg igjen en kommentar

