Gjesteforeleser 21.09.09 & katapult 2: Konsept

Tema: Konsept. Gjesteforeleser: Patrik Bergfjord

patrikPatrik Bergfjord jobber som Planner i reklamebyrået Saatchi&Saatchi. Patrik, har bl.a. bakgrunn fra Synovate i Sverige, kommer fra IKEA-systemet, der han var ansvarlig for innsikt og strategi ved deres globale hovedkontor i Belgia. Hos Saatchi har han ansvaret for å realisere og videreutvikle byråets Lovemarksfilosofi, både hos nåværende og fremtidige kunder. http://www.saatchi.no/ En planner driver hovedsaklig med idémyldring og har mange oppgaver med frie tøyler. En planner søker innsikt, lager strategier og inspirerer til den kreative prosessen, slik at kommunikasjonen gjør sin jobb. Hans lovemarks er IKEA,Filson og APC.

Som nevnt jobber Saatchi & Saatchi med noe de kaller Lovemarks. Det er hovedsaklig «an organinzing idea», som består av;  «To develop a single organizing idea that inspires all communication partners, (creative media & interactiv idea)».  Et eksempel er for JC Penney, et amerikansk varehus. For dem ble det «Everyday Inspiration», før hadde de «Everything you need everyday».

<script type=»text/javascript» src=»http://www.lovemarks.com/_whatshot_widget_js.php»> </script>

Vi  ble introdusert for kommunikasjonsprosessen som har 4 faser: 1. Discovery & Exploring. 2. Inspiration. 3. Attraction. 4. Evaluation. Patrik skulle lære oss om konseptutvikling, men vi fikk oss en overraskelse også.. Vi fikk brief for katapult 2.

Kunden var Bank 2, som er en nisjebank som driver med refinansieringslån for folk som har betalingsanmerkninger, men sikkerhet i fast eiendom. Det er ca. 20% som kjenner til Banken og kun 5% av de vet hva banken står for i dag. Forrige konsept de hadde var røde tall og var med i «Luksusfelle»n på TV3. Vår oppgave ble å finne et nytt konsept som ikke fokuserer på at banken er en «taperbank», men heller en bank for folk som har midlertidige økomiske problemer som har gått på en smell. De ønsker å øke de seriøse hendvendelsene, og har et program som retter seg mot gründere og småbedrifter. John Arne Riise er en av kundene..

Vi ble i løpet av uka delt opp i 4 grupper og vi skulle alle finne på et godt konsept som Saatchi&Saatchi kan komme tilbake med til kunden. Dette leverte vi fredag 25.09 kl. 12. Vi hadde alle tydelige konsepter og ekstremt forskjellige. Hvem vet, kanskje noen av våre konsepter blir valgt.. Og et av produktene vi alle leverte var radiospots.. Det var en morsom og lærerik uke som gikk ekstremt fort.

-Taj

Advertisements

2 responses to “Gjesteforeleser 21.09.09 & katapult 2: Konsept

  1. jennymariaandersson

    Gleder mig!!!!! 🙂

  2. note til meg selv.. Ikke trykk restore når du skal redigere innlegg som allerede er postet og redigert..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s